Uncategorized

TOM D KOMMENTÁR:
KONFRONTÁCIÓ (2002) ALBUM HÁTTÉRINFÓ

A PLUSIDE második lemezének szövegeit már az első album munkálatai közben írogattam. Pl. a Homo Nonszensz dalt eredetileg a Józan Ész Forradalma (2ooo) albumunkra szántam, és a Más Mint a Többi szövege is nyers állapotban készen volt.
2oo1 végén a PLUSIDE felállása megváltozott, mivel Pidzsé nem volt annyira aktív, mint korábban és nem is érdekelte már annyira ez a projekt.
KILO úgy került a képbe, hogy vásárolt egy PLUSIDE CD-t. Ekkor ő is próbálkozott rappeléssel, RapTom néven. Később KILO-ra változtatta a nevét, mivel én is Tom voltam 🙂 A fellépésekre egy kisebb mérlegsúlyt akaszt a nyakába, ami a névjegye lett.
Az album mottója ez volt: HATALMAT A NÉPNEK, HATALMAT A ZENÉNEK

1. DUPLA DINAMIT
A lemez első dala, ami bevezeti az új felállást, és elmeséli kik is vagyunk, mit akarunk. A szám címét a Dupla Dinamit film ihlette. Mi is ketten voltunk, ezért lett KILO és TOM D a dupla dinamit. Az alapzene elkészítéséről már nem sok emlékem van, de sokat dolgoztam rajta. A dal elején hallható szöveget a legvégén vettem fel, teljesen spontán, hogy legyen valami felvezetése a számnak.
Emlékszem KILO mennyire örült ennek a két sornak
A palettán egy vadonatúj zenei színfolt
Pidzsé helyett itt van mellettem a Kilo
Az első versszakom utolsó 4 sora, mindig aktuális, és szokszor idézem, ha az elmúló időről van szó
Az élet a legfontosabb fogalom
Egymás mellett ülünk egy szakadék felé tartó vonaton
Az idõ nem áll – a mutató halad
Ránk vár sok feladat – szedd össze magad
Talán a fiatalabbak nem emlékeznek, de volt annak idején a VIVA+ zenei csatorna, ahol elvétve játszottak rapzenét. Ezt a nevet figuráztam ki, és lett belőle FIKA+
A FIKA+ nulla – bassza meg a cenzúra
Cselekedj, ha számodra fontos ez a kultúra
A végén hallható, többször ismételt “Állj be közénk a sorba” rész az előző albumról lett kivágva, az Először, De Nem Utoljára című dalból.

2. MÁS MINT A TÖBBI
Ez a dal készült el először a második albumra. A számcím kétféle képpen is értelmezhető – mi nem vagyunk olyanok, mint a többiek vagy úgyanúgy mások vagyunk, mint a többiek. A PLUSIDE nem hasonlított semmi másra a hazai rap életben. Az alapzene eredetileg teljesen más volt, de a dob megmaradt. A végig hallható erőteljes sample véletlenül lett rátéve az alapra és tökéletes volt. Ez lett ennek a számnak a védjegye.
A dal egy felsorolással végződik, ami pontosan elmagyarázta, hogy mit képvisel a PLUSIDE
Nem kellenek divat rapperek
Nem kellenek tartalom nélküli szövegek
Nem kellenek hímsoviniszták
Nem kellenek rasszisták
Nem kellenek hamis vágyak
Nem kellenek irreális CD árak
Nem kellenek szappanopera álmok
Nem kellenek futószalag sztárok
Nem kellenek stúdió gengszterek
Nem kellenek megölt rapperek

3. JAM MASTER JAY
2oo1 október végén meggyilkolták a RUNDMC DJ-jét, ami érzelmileg sokakat megrázott. Akkor kapcsolatban voltam az amerikai IMPOSSEBULLS rapcsapattal, akikkel közösen csináltunk egy emlékdalt magyar és angol nyelven. Az alapzenét CDOC (USA) csinálta és DJ President Ike nyomta a scratchet egyenesen New Yorkból. Ez a dal online készült, mindenki felvette a vokált a saját otthonában vagy stúdiójában, utána minden rá lett mixelve az alapra a scratch hangokkal együtt.

4. 1986
Ez a dal visszatekint a múltba, amikor gyerekként rapzenét hallgattam. RunDMC és Beastie Boys voltak a legemlékezetesebb előadók, akiknek a kazettáit hallgattam. Később Ice T, Young MC, Salt N Pepa, és mások is kedvenceim lettek. A nyári táborban breaket nyomtak a srácok, én pedig otthon a lemezjátszón probáltam a bakelittel scratchelni. Az a lemez a mai napig megvan, rajta a karistolás nyomaival. Egy HiFi magnónk volt és egy lemezjátszónk. A RunDMC híres volt a brutál scratchről, amit úgy tudsz létrehozni, ha egy dobhangot húzogatsz oda vissza. Nos, én is ezt tettem miközben a kazettáról szólt a Proud to Be Black. Egy barátunk átjárt hozzánk az AMIGA számítógépével és sokszor ökörködtem neki a lemezjátszón, aminek a tűje egész jól bírta, de a lemezek könnyen megkarcolódtak, ezért használtam mindig ugyanazt a bakelitet (ez egy válogatáslemez volt, magyarok által felénekelt nemzetközi slágerek). Ezt a dalt amúgy betegen vettem fel, 38 fokos lázzal. Már csak ez a szám hiányzott a lemezről és nem akartam tovább várni.
A dalnak eredetileg egy másik második versszaka volt, amiben az 1986-os év híresebb történéseiről is beszéltem volna, Csernobil, Challenger katasztrófa, stb… de úgy éreztem, hogy nem igazán illik a témához, mivel ez elsősorban a rap érzésről szól és nem a történelemről.
A refrén egyik kedvencem. Én nem vagyok tökéletes és mindig szerény voltam, ezt próbáltam megfogalmazni.
Én nem mondtam soha, hogy én vagyok a legjobb
Nem mondtam soha, hogy én vagyok a legnagyobb
Itt van néhány dolog, amit adhatok
Támogatást tõled is kaphatok ?

5. BRONX (interlude)
DJ Johhny Juice (USA) készítette, aki kölcsönadta számomra, hogy használhassam a lemezen. A témája a rendőri brutalitás.

6. HOMO NONSZENSZ
Mint írtam fent, ennek a dalnak a szövege elég korán megvolt, és eredetileg az első lemezre szántam. Az egyik legdühösebb dalom, erőteljes szöveggel. Az alapzenében hallható hegedű érzelmessé és szomorkássá teszi a hangulatot. Sokan félreértették ezt a dalt, vagy nem értették miért Homo Nonszensz a címe. Ez az ellentetje a Homo Sapiens kifejezésnek, ami azt jelenti, hogy Gondolkodó, Bölcs Ember. A refrén a mai napig kedvencem, noha elég nehezen találtam ki. Próbálkoztam sok mással, és már mindent felvettem, mikor eszembe jutott ez a néhány sor.
Refrén
Homo Nonszensz
Ellenség az is, aki testvér
Egy daganat az Anyaföld testén
Talán kedvenc 4 sorom a dalból, amit mai napig szivesen idézek
Itt van ez a hely, ahol az életünket töltjük
De te elfelejted mi is a mi Földünk
A bölcsõnk, a börtönünk, a temetõnk
Csak arra vár, hogy õ legyen a szeretõnk

7. CHE GUEVARA
Az alapzenét szerettem volna kicsit dél-amerikai hangzásúra csinálni. Sikerült találni egy gitáros samplet, ami remekül illeszkedett a dobhoz és a szám hangulatához. A dal nem konkrétan Che-ről szól, hanem az Emberről, aki vagy beletörődik sorsába, vagy fellázad ellene. Mindenki csinálja a saját forradalmát, a saját környezetében, a saját szintjén, a saját módján, mert a világ igazságtalan. Ezért kér a dal arra, hogy legyél a következő, aki csinál valamit, mielőtt áldozat lennél.
A dal kezdő beszédét Che mondta el a ENSZ közgyűlésén, ahol a Latin Amerikaik kizsákmányolásáról, a földnélküli parasztok és indiánok elnyomott tömegeiről beszélt.

[Che Guevara, ENSZ, 1964]
Esta epopeya que tenemos delante la van a escribir las masas hambrientas de indios, de campesinos sin tierra, de obreros explotados. La van a escribir las masas progresistas, los intelectuales honestos y brillantes que tanto abundan en nuestras sufridas tierras de América Latina

A dal végén található felsorolásban direkt ez hangzik el “A forradalom NEM exportálható” … mivel sosem hittem abban, hogy bármilyen ipari, digitális, politikai vagy társadalmi forradalom ráerőltethető egy másik országra vagy embercsoportra, anélkül, hogy ők érdekeltek lennének. Ez volt az egyik hibája CHE-nek is és sok más úgymond változást – forradalmat igérő folyamatnak.

8. A HIPHOP IGAZ KÖLTŐI
Ez a dal lehetne a PLUSIDE ars poetica-ja is. A szám címét Petőfi XIX. Század Költői verse ihlette. Valami hasonlót próbáltam írni, amiben elmagyarázom kik az igazi és a hamis MCk (költők). A refrén is ebből a versből származik, kissé átírva.
Refrén
Elõre hát minden igaz költõ
Tûzön vízen át – mi feltörünk a mélybõl
Nem a PLUSIDE, ki eldobja kezébõl
A rapzene zászlaját

9. TÁMADD A HATALMAT
Politikai dal, erős, kritzáló szöveggel és durva alappal. Az emberek ha elfordulnak a politikától, akkor előbb utóbb a politika elfordul az emberektől. Ezért támadni kell a hatalmat, hogy igazság és béke legyen. Ez a fő mondanivalója. Az alapzene elég bonyolúlt, habár nem biztos, hogy hallatszódik. 4 különböző samplet használtam és abból gyúrtam össze egy teljesen új zenét. A dal elején hallható gyermekes hangjátékot a legvégén találtam ki. Szerettem volna valami meghökkentőt, ami később lelassul és utána berobban a zene, ami teljesen más stílusú, ezáltal egyfajta feszültség keletkezik a hallgatóban.
A refrént a politikai választások ihlették 2oo2-ben. Mivel én soha nem szavaztam semelyik politikai pártra (mivel senki nem képvisel engem), ezért találtam ki, hogy a rapzene az egyetlen, amire érdemes szavazni
Én a hatalmat támadom
A rapzenét hallgatom
Én a hatalmat támadom
A rapzenére szavazok
Én a hatalmat támadom
Kezeket a magasba
A rapzene az egyetlen, amire szavazhatsz

1O. VÉGSŐ ÖSSZEOMLÁS (interlude)
Egy éjjeli rádiós műsorból vettem fel ezt a beszédet, amiben a számítógépes hatalmat és a politikai hatalmat kötik össze. Nagyszerűen illeszkedik az előző dalhoz, ezért került fel a lemezre.

11. FÖLDALATTI HADMŰVELET
Szerettem volna egy hosszú számot, amiben közreműködnek underground MCk, habár soha nem voltam híve a feat-nek. Ez a dal is online készült, mindenki felvette a saját vokálját otthon vagy stúdióban, utána elküldték nekem WAVben, én pedig összemixeltem az egészet. Sok meló volt vele, mert a sorrendet, hogy ki következik ki után, előre nem tudtam. Úgy kellett variálni, hogy összefolyjanak a szövegek. Refrént nem akartam ehhez a számhoz, mivel itt a sok szöveg dominál.

Tom D, 2015

ghgh

Ez is érdekes lehet...